Vuoden vapaaehtoinen 2021

Tuovi Sipolan kuva, taustalla alttari ja kädessä kukkakimppu

Tuovi Sipola Vuoden vapaaehtoinen

Tänä vuonna Vuoden vapaaehtoiseksi valittiin monipuolinen käsityöntaitaja ja pitkään vapaaehtoistyötä tehnyt Tuovi Sipola. Erityisesti lähetystyö on Tuovin sydäntä lähellä. Hän on lahjoituksillaan muistanut sekä lähellä olevia lähimmäisiä, että kaukana olevia avuntarvitsijoita. Tuovin käsityötä on Utajärven seurakunnan seurakuntasalin alttaripöytää kaunistava Fransu-tekniikalla valmistettu liina, jonka hän on äitinsä ohjeilla valmistanut.

Tuovi on neulonut Pirjo Huovisen suunnitteleman mallin mukaisia Utajärven kirkkosukkia seurakunnalle. Hänen käsissään on valmistunut myös lukuisa pari villasukkia, joita hän on lahjoittanut seurakuntaan ikäihmisten syntymäpäivämuistamisiksi. Lähetyskohteisiin on lähtenyt Tuovin neulomia vauvannuttuja ja kun seurakunnalle ehdotettiin sukkien viemistä pienokaisille kastekoteihin, alkoi Tuovilta tulla lahjoituksina pieniä kauniita valkoisia sukkapareja. Ne ovat lämmittäneet monia pieniä jalkoja ja ilahduttaneet perheitä seurakunnan lahjana.

Monena vuonna Tuovi on ollut mukana toteuttamassa lähetystyön tapahtumia ja lahjoittanut osaamistaan myös keittiötehtäviin. Iloksemme olemme useissa tilaisuuksissa saaneet tarjota kotimehuja, joita Tuovi on keittänyt Sipolan tilan marjoista ja omenoista.

Kysyttäessä, mikä saa Tuovin jaksamaan ja innostumaan vapaaehtoistyössä, hän kertoo kasvaneensa jo kotona vanhempien mallista talkoisiin ja seurakunnan toiminnassa mukana oloon ja tekemiseen. Vaikka maatilalla työtä on paljon, on aikaa käsitöille aina töiden lomasta löytynyt ja talkootyö on tuonut vastapainoa omaan työhön. Talkoo- ja vapaaehtoistyön lisäksi Tuovi on vaikuttanut seurakunnassa pitkään myös kirkkovaltuutettuna sekä kirkkoneuvoston ja lähetystyön toimikunnan jäsenenä.

Lämpimät kiitokset ja onnittelut Vuoden vapaaehtoiselle!

2021-02-03 10:19:36.0