Hautaansiunaaminen

Jeesus sanoo:
Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.
Joh. 11:25-26

Läheisen ihmisen kuolema aiheuttaa käytännön toimenpiteitä, joiden hoitamisessa toivomme seuraavista tiedoista olevan apua.  Kirkkoherranvirastossa sovitaan hautaukseen liittyvistä asioista.

Sovittavia asioita ovat:
Hautaansiunaamisen ajankohta
Kirkon ja kappelin varaaminen
Hautapaikasta sopiminen
Papin ja kanttorin varaaminen
Papin kanssa käytävä toimituskeskustelu
Sanomakellot
Poisnukkuneen muistaminen jumalanpalveluksessa

Hautaustomiston kanssa sovittavia asioita ovat mm. arkun valinta, vainajan kuljettaminen ja muut hautaukseen liittyvät asiat.

Muistotilaisuus

Mikäli omaiset haluavat järjestää muistotilaisuuden seurakunnan tiloissa, seurakuntasali on vuokrattavissa muistotilaisuutta varten. Pitopalvelun voi tarvittaessa tilata yrittäjiltä.

Hautajaismusiikki

Jos sinulla on erityisiä toiveita hautajaismusiikista, toiveet tulee esittää hyvissä ajoin tilaisuudessa toimivalle kanttorille. Näytteitä hautajaismusiikista löytyy ainakin Oulun evl.lut. seurakuntien kotisivuilta.

Seurakuntasali

Seurakuntasalin vuokraaminen

Sanomakellot

Sanomakellojen soittoajasta sovitaan kirkkoherranvirastossa hautauksesta sovittaessa. Sanomakelloja soitetaan arkipäivisin klo 10-12 välillä tai noin puoli tuntia ennen siunaustilaisuuden alkua. Sanomakellojen soitto kestää noin 15 minuuttia.

Poisnukkuneen muistaminen jumalanpalveluksessa

Poisnukkuneen ns. kiitoksen lukemisen ajankohta sovitaan kirkkoherranvirastossa. Ajankohta voi olla ennen hautajaisia tai hautajaisten jälkeen.

Kiitos luetaan kirkossa saarnan jälkeen yhteisen esirukouksen aikana. Poisnukkuneen nimen lukemisen yhteydessä sytytetään kynttilä. Omaiset voivat nousta seisomaan, kun oman läheisen nimi luetaan. Jos omaiset eivät pääse kirkkoon, jumalanpalveluksen voi kuunnella suorana lähetyksenä näiden kotisivujen kautta avautuvan kirkkoradion välityksellä.

Tilauksesta voidaan kirkossa toimitettavat yksityiset tilaisuudet (mm. kaste, avioliittoon vihkiminen, hautaan siunaaminen) välittää YouTube-kanavan kautta. Striimauksesta peritään 200 €. Kirkkoradion kautta lähetys veloituksetta.

Väliaikainen hautaristi

Seurakunnalta on mahdollisuus lainata valkoinen puuristi haudalle, kunnes hautakivi tai muu pysyvämpi hautamuistomerkki on hankittu. Puuristi noudetaan kirkkoherranvirastosta.

Muistoadressit diakoniatyön hyväksi

Suruadressin lähettäminen on kaunis ja perinteinen suomalainen tapa ottaa osaa suruun, muistaa vainajan omaisia sekä kunnioittaa vainajan muistoa.

Adressin hinta on 12€, löytyy myös edullisempia adressimalleja.

Adressien tuotto menee oman seurakunnan diakoniatyön hyväksi. Adressin koko on A4. Hintaan sisältyy kirjekuori, nyöri sekä sisälehti valitulla muistolauseella.

Adresseja voit ostaa kirkkoherranvirastosta. Muistolauseita pääset katsomaan alla olevasta linkistä.

Adressien muistolauseet

Arkku

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys