Häät

Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus. 1.Kor 13:13

Hääjuhlan valmistelu

Vihkipaikasta, -ajasta ja -papista sovitaan kirkkoherranvirastossa. Ennen naimisiin menoa on tehtävä myös avioliiton esteiden tutkinta lomakkeella, joka palautetaan Oulun aluekeskusrekisteriin tai kirkkoherranvirastoon.

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on, että sekä morsian että sulhanen ovat rippikoulun käyneitä ev.-lut. kirkon jäseniä tai toinen on rippikoulun käynyt ev.-lut. kirkon jäsen ja toinen kuuluu muuhun kristilliseen kirkkokuntaan.

Seurakuntasali on mahdollista vuokrata juhlien järjestämistä varten. Lisätietoa löydät osiosta tilavaraukset.

Papin ja kanttorin valinta

Papin, kanttorin ja suntion palvelukset ovat maksuttomia. Kirkko vihkipaikkana on myös täysin maksuton. Jos haluat papin tai kanttorin jostain toisesta seurakunnasta, vihkipari sopii asian itse papin ja kanttorin kanssa, ja huolehtii mahdolliset matkakulut.Tästä tulee myös ilmoittaa kirkkoherranvirastoon.

Musiikkitoiveet on hyvä ilmoittaa kanttorille hyvissä ajoin. Toiveet voi välittää papin kautta vihkikeskustelussa, tai vihkiharjoituksen aikana.

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Hääpari hevoskyydissä
Hääpari

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Tilavaraukset

Kaikkien seurakunnan tilojen tilavaraukset tehdään kirkkoherranvirastossa.

Seurakunnan tiloja voi varata eri tilaisuuksia varten. Seurakuntasali sopii eri tilaisuuksiin, juhliin ja kokouksiin. Kerhotilat sopivat pienten ryhmien kokoontumisiin.

Seurakuntatalon tilavuokrat

Hinnat sisältävät 24 % arvonlisäveron.

Tilojen käyttäjä huolehtii tilojen siivouksesta käytön jälkeen. Mikäli siivous ei ole tehty huolellisesti ohjeiden mukaisesti, on seurakunnalla oikeus veloittaa siivouskustannukset 100,00 €.

Halutessaan käyttäjällä on mahdollisuus ostaa loppusiivous hintaan 100,00 €.

OptimaPro-pöytäliinat kuuluvat seurakuntasalin tilavuokraan.

Yksityishenkilöt

Seurakuntasali ja keittiö  180,00 €

Seurakuntasali 100,00 €

Keittiö 100,00 €

Kerhotila maksutta

Yhdistykset ja järjestöt

Seurakuntasali ja keittiö (sis. ruoanlaittoa)  180,00 €

Seurakuntasali ja keittiö (ei ruoanlaittoa)  100,00 €

Seurakuntasali 50,00 €

Keittiö 100,00 €

Kerhotila maksutta

Yritykset

Seurakuntasali ja keittiö 250,00 €

Seurakuntasali 140,00 €

Keittiö 140,00 €

Kerhotila 50,00 €

HUOM! Utajärven seurakunnan kasteperheille seurakuntatalon käyttö kastejuhlaa varten on maksutonta.

Pyykkimaksut kangaspöytäliinojen käytöstä (pöytäliinat ja kaitaliinat)

Pieni liina   7,00 € / kpl (valkoiset pienet pöytäliinat ja kaitaliinat)

Iso liina    10,00 € / kpl (isot valkoiset pöytäliinat)

Käytettyjen kangasliinojen määrät ilmoitetaan kirkkoherranvirastoon.

Keittiön tilavuokraan sisältyy tilojen käyttö, sähkö ja vesi, astioiden, välineiden ja koneiden käyttö sekä siivousvälineet ja -aineet ja wc-paperit ja käsipyyhkeet.

Salin tilavuokraan  kuuluvat siivousvälineet ja -aineet sekä wc-paperit ja käsipyyhkeet, lisäksi valkoiset OptimaPro-pöytäliinat. Vuokraajat puhdistavat pöytäliinat ohjeen mukaan käytön jälkeen. Seurakunnan kangasliinojen käytöstä menee erillinen maksu käytettyjen pöytäliinojen määrän mukaan.

Tilanvuokraaja vastaa tilojen siivouksesta (keittiö, seurakuntasali, aula ja wc-tilat). Siivousohje on keittiössä. Seurakuntasali järjestetään tilavuokrauksen lopuksi takaisin alkuperäiseen järjestykseen. Ylimääräiset tuolit, pöydät ja syöttötuolit viedään varastoon.

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa