Rippikoulu

Miksi rippikouluun?

Rippikoulu antaa oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen. Konfirmaation jälkeen nuori saa käydä itsenäisesti ehtoollisella, voi toimia kummina ja voi asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin saavutettuaan äänioikeuden edellytyksenä olevan iän (18 vuotta).

Rippikoulu Utajärvellä

Utajärven seurakunnassa rippikoulu toteutetaan Suuri ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017 mukaan. Rippikoulu toteutetaan leiririppikouluna. Utajärven seurakunnassa järjestetään vuosittain yksi rippikoululeiri ja tarvittaessa päivärippikoulu. Utajärven seurakunta käyttää rippikoulun oppikirjoina Raamattua ja Katekismusta, jotka jaetaan kaikille rippikoululaisille.

Konfirmaatio järjestetään mahdollisimman pian leirin jälkeen. Jokaisen rippikoululaisen kummeille lähetetään kutsukirjeet konfirmaatiojumalanpalvelukseen ja kummit saavat osallistua rippikoululaisten siunaamiseen.

Voikukkia ja vilttipalloa.
Vilttipalloa rippikoulussa
Rippikoululaiset konfirmaatiossa Utajärven kirkossa.
Konfirmaatio Utajärven kirkossa

Rippikouluun ilmoittautuminen

Rippikoulun voi käydä siitä vuodesta alkaen, kun täyttää 15 vuotta. Utajärven seurakunnan rippikouluun ilmoittautuminen ajoittuu jo edellisen vuoden puolelle. Rippikouluun ilmoittaudutaan lomakkeella, jotka on lähetetty rippikouluikäiselle kirjeenä kotiin. Lomakkeita on saatavilla myös  kirkkoherranvirastosta. Myös muualle rippikoululeirille lähtevät täyttävät ilmoittautumislomakkeen. Opetusryhmiä on yksi, mutta ryhmän koosta riippuen rippikoululaiset konfirmoidaan yhdessä tai kahdessa jumalanpalveluksessa.

Rippikoulu alkaa 28.9. aloitustilaisuudella rippikoululaisille ja huoltajille . Rippikouluun ilmoittautuvan ei tarvitse olla kirkon jäsen. Muista aikuis- ja erityisrippikouluista voi kysellä seurakunnan työntekijöiltä. Myös varusmiespalveluksen aikana tarjotaan mahdollisuus rippikoulun suorittamiseen.

Rippikouluun ilmoittautuminen lomakkeella 16.9.2022 mennessä.

Rippikoulun käyminen muualla

Rippikoulu on mahdollista käydä myös muualla kuin omassa kotiseurakunnassa. Paikallisseurakuntien lisäksi mm. monet kristilliset järjestöt ja yhdistykset järjestävät rippikouluja. Myös muualle rippikouluun menevien on tärkeää ilmoittautua Utajärven seurakuntaan rippikoulun aloittaneeksi, sillä rippikouluun kuuluu aina jakso omassa kotiseurakunnassa.