Kymmenet tuhannet vapaaehtoiset toimivat kirkon ja seurakuntien eri tehtävissä. Seurakuntalaisten osallistuminen kuuluu seurakunnan perusolemukseen. Ilman heidän arvokasta panostaan seurakuntien toiminta olisi nykyistä suppeampaa. Vapaaehtoistoiminta on yksi tapa elää todeksi uskoa ja siten toteuttaa lähimmäisenrakkautta. Kaikki ovat tervetulleita mukaan toimintaan juuri niillä edellytyksillä, jotka heillä on. Vapaaehtoiset ja työntekijät ovat tasavertaisia toimijoita ja työntekijät tukevat vapaaehtoisia heidän toiminnassaan. Vapaaehtoisen toiveita kuullaan ja kunnioitetaan: hän voi valita itse toiminnan kohteen, ajan ja paikan sekä vaikuttaa toiminnan sisältöön.

Tule vapaaehtoiseksi!

Haluatko antaa aikaasi muiden auttamiseen? Kiinnostaako sinua olla ikäihmisen ulkoiluystävä, tekstinlukija jumalanpalveluksessa, suunnitella tapahtumia, tehdä käsitöitä tai vaikka tulla mukaan leivontarinkiin? Sinulla on runsaasti vaihtoehtoja tehdä vapaaehtoistyötä.

Seurakunnat ja yhteinen diakonia tarjoavat monenlaisia vapaaehtoistyön pestejä. Voit tehdä vapaaehtoistyötä eri-ikäisten ihmisten parissa ‒ silloin kun sinulle sopii. Ehkä haluat jotain säännöllistä tekemistä, kuten olla kerho-ohjaajana kerran viikossa. Tai tehdä vapaaehtoistyötä silloin tällöin, esimerkiksi käydä tervehtimässä ikäihmistä tai tarjoata kyydin kirkkoon tai seurakuntakerhoon. Osa vapaaehtoistyön tehtävistä on kausiluontoisia: Yhteisvastuukeräys järjestetään kevätkaudella ja leirejä järjestetään erityisesti kesäaikana.

Tule mukaan arkienkelijoukkoomme ja anna lahjasi yhteiseen hyvään.

Löydä oma tehtäväsi

Seurakunnassamme on useita eri toimia ja toivoisimmekin, että löytäisit juuri sinulle sopivan tehtävän. Kun tehtävää hoitaa itselle ominaisella tavalla ja oma paikka löytyy, se on palkitsevaa kaikkien osapuolten kannalta. Kannustamme sinua rohkeasti ehdottamaan ja tuomaan oman osaamisesi esille.

Utajärven seurakunta on myös mukana valtakunnallisessa vapaaehtoistyö.fi sivustolla. Vapaaehtoiseksi rekisteröityminen on helppoa ja sen jälkeen voit hakea avoinna oleviin tehtäviin.

Ilmoittaudu mukaan

Voit ilmoittautua mukaan sivun vasemmalta laidalta avautuvan ilmoittautumislomakkeen kautta

tai ottamalla yhteyttä seurakunnan työntekijöihin.

Lisätietoja: diakonissa Heidi Laitinen p. 040 544 5206 heidi.laitinen@evl.fi

Vapaaehtoisten kiitosilta

Vapaaehtoisille järjestetään perinteinen kiitosilta aina marraskuussa. Työntekijät ottavat siinä palvelijan roolin ja iltaa vietetään joulupuuron sekä iloisen ohjelman merkeissä. Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

IRMELI MANNINEN JA HEIKKI PUOLAKANAHO UTAJÄRVEN SEURAKUNNAN VUODEN VAPAAEHTOISET 2024

Utajärven seurakunnassa valittiin nyt 20. kerran Vuoden vapaaehtoinen. Valinta tehdään aina 2. helmikuuta teemalla "Toinen toista – auttaen ja tukien". Tunnustuksen myötä halutaan nostaa esille kaikkien vapaaehtoisten tekemän työn merkitystä.

Tänä vuonna Vuoden vapaaehtoisiksi valittiin Irmeli Manninen ja Heikki Puolakanaho.
Muutama vuosi sitten Irmeli otti yhteyttä seurakuntaan ja kysyi, voitaisiinko yhteistyössä järjestää yhteisöllinen ja yksinäisyyttä torjuva tilaisuus joulun alla. Tämä ehdotus tuntui erityisen hyvältä ja diakoniselta ja seurakunta on ollut tukena ja tarjonnut tilat tilaisuuden järjestämiseksi. Tilaisuutta ovat tukeneet lahjoituksin myös yritykset ja monet yksityishenkilöt. Yhdessä perheensä ja läheistensä kanssa Irmeli ja Heikki ovat valmistaneet ja tarjonneet tilaisuudessa jouluaterian, mukavaa ohjelmaa ja jakaneet lahjoituksina saatuja lahjoja osallistujille.

Tätä lämminhenkistä yhteisöllistä joulujuhlaa on järjestetty vuodesta 2020 alkaen. Koronapandemian estäessä tilaisuuden järjestämisen, Irmeli ja Heikki lahjoittivat valmistamiaan joululaatikoita diakonian ruoka-apuna jaettaviin joulukasseihin. Jouluiloa lähimmäiselle – joulujuhlaan ilmoittautui aluksi parikymmentä ihmistä ja viime vuonna osallistujia oli jo noin 40. Heikki kertoo, että ihmisten osallistuminen on palkitsevaa ja tuo merkitystä tehdylle työlle. Irmeli nostaa esiin yhdessäolon ja toistemme huomioimisen tärkeyttä muistellen samalla aikaa, kun he itse aikanaan muuttivat Utajärvelle tuntematta vielä paikkakuntaa ja ihmisiä.

Lähimmäisen Joulujuhla on hieno osoitus siitä, miten monella tavalla ja omalla osaamisella lähimmäistään voi palvella. Jos haluat antaa aikaasi ja lahjojasi lähimmäisen hyväksi, ota rohkeasti yhteyttä seurakunnan työntekijään.

Kotiseurakunnan puolesta lämpimät kiitokset ja onnittelut Vuoden vapaaehtoisille!

Vuoden Vapaaehtoinen

Vuoden vapaaehtoiset valitaan seurakunnassa vuosittain aina 2.helmikuuta teemalla ”toinen toista – auttaen ja tukien”. Tunnustuksen myötä halutaan nostaa esille kaikkien vapaaehtoisten tekemän työn merkitystä. Ensimmäiset vuoden vapaaehtoiset valittiin jo vuonna 2005.

2005 Veikko Lamppu & Ulpu Koskela

2006 Hilja Mäkäräinen