YHTEISVASTUUKERÄYS

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

Yhteisvastuukeräys perustettiin 50-luvun vaihteessa auttamaan sodan tuhoista ja katovuosista kärsineitä suomalaisia. Kun suomalaisten hyvinvointi ja sosiaaliturva vahvistui ja tietoisuutemme maailman hädästä samaan aikaan kasvoi, on vuodesta 1963 alkaen Yhteisvastuukeräyksellä tuettu myös kansainvälistä diakoniaa. Kumppanina konkreettisen avun perille viemisessä maailmalle on Kirkon Ulkomaanapu. Lisätietoa keräyksestä  www.yhteisvastuu.fi .

Utajärven seurakunnan Yhteisvastuukeräykseen voit lahjoittaa:

Nettilahjoitussivulta Yhteisvastuu.fi/utajarvi

Yhteisvastuun pankkitilille käyttäen Utajärven seurakunnan viitettä 303749

Aktia FI82 4055 0010 4148 41

Nordea FI16 2089 1800 0067 75

Pohjola pankki FI14 5000 0120 2362 28

Tai MobilePay lahjoituksena numerolla 13319

Kirkkopalvelujen keräyslupa RA/2020/639.

Yhteisvastuu 2024 auttaa haavoittuvimmassa asemassa olevia nuoria.

Lämpimät kiitokset lahjoittajille, vapaaehtoisille, yhdistyksille, yrityksille ja Utajärven kunnalle sekä kaikille mukana olleille osallistumisesta Yhteisvastuukeräykseen. Vahvistettu keräystulos vuoden 2022 keräyksestä Utajärvellä oli 8398,22 euroa, joka on 3,91 €/ jäsen.

Yhteisvastuun 2022 keräystuotolla tuettiin koronan seurauksista kärsiviä lapsia ja nuoria.

Yhteisvastuun 2023 keräystuotolla autetaan nuoria väkivaltaisessa maailmassa. Alustava keräystulos Utajärven seurakunnassa on 7526,39 euroa.

Tuotosta 20% jää keräävän seurakunnan diakonian avustustyöhön ja teeman mukaiseen diakoniaan.

Lisätietoja keräyksestä www.yhteisvastuu.fi

Yhteisvastuu 2024 auttaa nuoria kohti valoisampaa tulevaisuutta

”Eri puolilla maailmaa ihmiset käyvät illalla nukkumaan ja heräävät aamulla. Me kaikki elämme elämäämme yhdessä samassa globaalissa kylässä. Nukumme, heräämme, teemme hyviä ja huonoja valintoja, unelmoimme, rakastamme ja pelkäämme. Teemme töitä toimeentulon eteen, ponnistelemme ja edistymme tai turhaudumme ja luovutamme. Eri puolilla maailmaa toiset kääriytyvät peiton alle turvallisin mielin ja toisten silmistä unen pyyhkii pelko tai huolet. Töitä ei ole, tulevaisuus pelottaa tai on lähdettävä pakomatkalle yönselkään.” (Ulla Oinonen, Kirkon Ulkomaanapu, Yhteisvastuu.fi) Korinttilaiskirjeessä on vertaus Kristuksesta, joka on kuin ihmisruumis, yksi kokonaisuus jossa on monta jäsentä ja todetaan, että jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki muutkin jäsenet. Raamatun vertauksiin kätkeytyy ajaton viisaus lähimmäisyydestä. On helppo välittää ja jakaa omastaan silloin kun kyseessä on omat läheisemme tai jollain tavalla meitä lähelle tulevat ihmisten elämäntilanteet. Silti jokainen ihminen on lähimmäinen, myös meistä kaukana asuvat, joiden elämää emme tunne, mutta joiden elämään vaikutamme mm. omilla kulutusvalinnoilla. Lähimmäinen on myös hän, jonka elämänvalintoja paheksumme, emmekä näe mitään yhtymäkohtia omiin elämänarvoihimme. Hänenkin elämään vaikutamme yleisessä ilmapiirissä ja yksittäisen ihmisen kohtaamisessa. Millaisen jäljen jätämme, maailmaan ja kohtaamiimme ihmisiin?

Kynttilänpäivänä käynnistynyt Yhteisvastuukeräys 2024 auttaa nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla. Yksinäisyys on ahdistava, yksilöllinen kokemus ulkopuolisuudesta ja erillisyydestä. Yksinäisyys on stressitila, joka voi pitkittyessään sairastuttaa. Nuorten yksinäisyyden kokemus Suomessa on ennätyksellisen korkealla. Edellisen vuoden keräysteema nosti esiin kiusaamisen ja lisääntyneen väkivallan nuorten keskuudessa. Utajärven koululla esitettiin yläkoululaisille Kajaanin teatterin kiusaamista käsittelevä näytelmä ”Tänään koulun jälkeen”. Esitystä tuettiin Utajärvellä toteutetun keräyksen paikalliseen käyttöön jäävällä osuudella. Yhteisvastuukeräyksen tärkeä tehtävä on havahduttaa meitä jokaista - mitä minä voin tälle asialle tehdä omassa elinpiirissäni; perheessä, koulussa, työpaikalla, ihmissuhteissani? Ollaan nuortemme tukena rohkaisten, kuunnellen, rukoillen ja keräystä edistäen!

Heidi Laitinen, diakonissa, Utajärven seurakunta

Julkaistu 8.2.2024 Tervareitti-lehden terveisiä seurakunnasta palstalla.

diakonissa, erityisenä vastuualueena diakonia- ja lähetystyö
Pappilantie 2
91600 Utajärvi