Sangin hautausmaa

Puutturintie 12, 91620 Sanginkylä

Niemen talossa pidettiin maaliskuun 1. päivänä kirkonkokous, jossa päätettiin Mäkelän talon läheiselle kankaalle perustaa hautausmaa. Sanginkylällä oli jo aikaisemmin haudattu Sanginjärven rannalle olevalle hautausmaalle, joka tuli täyteen haudatuksi jo viidessä kymmenessä vuodessa. Tämän lisäksi Sairasten saaressa on ollut vanha kuoppahautapaikka.

Reeta ja Matti Keinänen sekä Heikki Juntunen ilmoittivat luovuttavansa omistamansa alueen sanginkyläläisille `ikiajoiksi` 100 markan kauppahinnasta. Hautausmaan perustamislupa myönnettiin 14.3.1916 ja kun maakauppa vahvistettiin Oulun lääninkansliassa kesäkuun 8. päivänä 1917, voitiin uusi hautausmaa vihkiä. Ensimmäisenä haudatun, nuorena kuolleen Aino Juntusen mukaan hautausmaa sai nimen Ainola.

Sanginkylän hautausmaalla on  kappeli ja hautausmaan yhteydessä on parkkipaikka.

Hautausmaaisäntä on seurakuntamestari Antti Nissinen p. 040 585 3874.

Aja Utajärven kirkonkylältä 19,5 km Puolangan suuntaan tietä numero 837. Käänny vasemmalle Puutturintielle ja aja n. 1 km, jonka jälkeen hautausmaa sijaitsee tien oikealla puolella.

wc wc