Saarnaamassa Heikki Nissinen Utajärven kirkossa.

Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Messu sekä sanajumalanpalvelus

Utajärven seurakunnassa jumalanpalveluksia pidetään sunnuntaisin ja juhlapyhinä Utajärven kirkossa. Jumalanpalvelus alkaa pääsääntöisesti klo 10. Suurin osa jumalanpalveluksista on kotiseurakunnassamme messuja eli ehtoollisjumalanpalveluksia. Muutamia kertoja vuodessa vietämme erityisesti lapsiperheet huomioon ottavaa perhemessua sekä arkipäivän ehtoollisjumalanpalvelusta, viikkomessua. Keskimäärin kerran kuukaudessa vietämme sanaan ja rukoukseen keskittyvää sanajumalanpalvelusta.

Kyläkirkot ja erämaakirkko

Kesäaikana Utajärvellä järjetetään eri kylillä omia kyläkirkkoja yhdessä kyläseurojen kanssa. Pääosin tilaisuudet pidetään ulkona, jossa "seinät ovat leveällä ja katto korkealla".

Naamankylän kyläkirkko pidetään heinäkuussa kylätalolla. Sanginkylän kyläkirkon paikkana on Valkeisjärven ranta. Tilaisuus pidetään myös heinäkuussa.

Juorkunan kylällä on elokuussa jo kahdenkymmenen vuoden ajan järjestetty erämaakirkko Kirkkaanlammen rannalla tai sateen sattuessa Kälväsvaaran porokämpällä. Tuollainen erämaakirkko on ollut monille vaikuttava kokemus.

Niska-Ahmaksen kylien elokuinen kyläkirkko pidetään Ahmaksen kalevalaisessa perinnekylässä. Pitopaikkana voi olla ulkoilmanäyttämö tai savupirtti.

Lasten ja aikuisten kirkkohetket

Kerran kuukaudessa pidetään lapsille ja aikuisille suunnattu arkipäivän sanajumalanpalvelus joko seurakuntatalolla tai kirkossa. Saarnan paikalla on usein raamattuaiheinen kuvaelma.

Iltahartaudet Rokuan kylpylähotellissa

Utajärven seurakunta pitää yhdessä Muhoksen ja Vaalan seurakuntien kanssa iltahartauksia Rokuan kylpylähotellissa. Iltahartauksia pidetään keskimäärin kerran kuukaudessa torstai-iltana alkaen klo 19.

Kirkkopyhät

Eri järjestöjen ja yhdistysten kanssa pidetään vuosittain kirkkopyhiä. Jumalanpalvelusten jälkeen voidaan juoda kirkkokahvit joko kirkossa, kirkon pihalla tai seurakuntatalolla.

Olet sydämellisesti tervetullut jumalanpalveluksiin ja hartauksiin!