KIRKKOVALTUUSTO KÄSITTELEE TÄNÄÄN ALOITETTA SEURAKUNTARAKENTEEN MUUTOKSESTA

Kuva kolmesta kirkosta (1).png

Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin nimeämä selvittäjä, Haapajärven kirkkoherra ja Kalajoen rovastikunnan lääninrovasti Kari Tiirola ehdottaa Muhoksen, Utajärven ja Vaalan seurakuntien liittämistä yhdeksi seurakunnaksi. Selvitys on jätetty seurakunnille ja Oulun tuomiokapitulille. Selvityksessä ehdotetaan, että Utajärven ja Vaalan seurakunnat lakkaavat itsenäisinä seurakuntina ja niiden alueet liitetään Muhoksen seurakuntaan alueseurakuntina. Seurakunnan nimeksi tulisi Muhoksen seurakunta. Selvitys ja sen sisältämä aloite seurakuntien yhdistymisestä on ollut jo kaikkien kolmen seurakunnan kirkkoneuvostoissa. Seurakunnissa on myös järjestetty kaikille avoimet informaatio- ja keskustelutilaisuudet.

Oulujokilaakson seurakuntien kirkkovaltuustot käsittelevät aloitetta tänään klo 18 alkavissa kokouksissa. Utajärvellä kirkkovaltuuston kokous pidetään seurakuntatalolla. Kokoukset ovat yleisölle avoimia tilaisuuksia. Mikäli seurakuntien päätökset ovat myönteisiä, aloite etenee Oulun tuomiokapituliin loppukeväästä. Yhdistymisestä päättää lopullisesti kirkkohallitus viimeistään alkusyksyn aikana. Laajentunut Muhoksen seurakunta aloittaisi toimintansa 1.1.2025.

2024-04-23 09:50:53.0