PIISPA JUKKA KESKITALO TARKASTAA UTAJÄRVEN SEURAKUNNAN JA TUTUSTUU PAIKALLISIIN YRITYKSIIN SEKÄ YHTEISTYÖKUMPPANEIHIN

2021_08 Piispa Jukka Keskitalo_040 (3).jpeg

Kuvassa piispa Jukka Keskitalo. ​​​​​​​Kuvaajana Sanna Krook.

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo seurueineen tekee piispantarkastuksen Utajärven seurakuntaan 24.–26. maaliskuuta 2023.

Piispantarkastuksessa Keskitalo tapaa seurakunnan työntekijöitä, luottamushenkilöitä ja seurakuntalaisia sekä tutustuu seurakunnan toimintaan. Piispa tutustuu myös alueen yrityksiin, palveluihin ja työnantajiin sekä kuulee näiden kuulumisia. Tapaamisissa käsitellään paitsi tämän päivän kuulumisia myös tulevaisuuden näkymiä sekä ajatuksia yhteistyöstä seurakunnan kanssa.

Piispantarkastus käynnistyy perjantaina kello 9.30 kaikille avoimella lasten ja aikuisten kirkkohetkellä Utajärven kirkossa. Perjantain aikana piispan seurue vierailee myös Utajärven koululla ja tapaa Utajärven kunnan johtoa Merilän Kartanossa. Yritysvierailu tehdään Kinnusen Myllylle. Piispa seurueineen keskustelee iltapäivällä myös utajärvisten järjestöjen kanssa. Perjantaipäivä päättyy kaikille avoimeen Minun virteni -iltaan ja iltakahviin Utajärven kirkossa kello 18.

Lauantain ohjelmassa piispantarkastusseurue tapaa seurakunnan luottamushenkilöitä ja työntekijöitä sekä vierailee Rokualla mm. tutustumassa Rokuan kylpylähotelliin. Tapaamisissa seurakunnan työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa keskustellaan seurakunnan tilanteesta, tulevaisuuden näkymistä ja strategiasta.

Piispantarkastus huipentuu sunnuntain juhlamessuun Utajärven kirkossa kello 10 sekä piispantarkastuksen yleiseen osaan, jossa piispa seurueineen antaa lausuntonsa Utajärven seurakunnasta. Lausunnon jälkeen on tarjolla lounas ja kahvi Utajärven koululla.

– On mielenkiintoista päästä tutustumaan Utajärven seurakuntaan, jossa olen jo aiemmin päässyt vierailemaan Utajärven kunnan Hyvän elämän keskuksen vihkiäisissä. Utajärvi on pieni ja toimiva seurakunta, jossa vapaaehtoistyö on merkittävässä roolissa. Tarkastuksen aikana peruskysymys on se, millainen on Utajärven seurakunta 10 vuoden päästä. Tätä pohdimme yhdessä työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa, piispa Jukka Keskitalo kertoo.

– Tämä on kauan odotettu tilaisuus, sillä edellisestä Utajärven piispantarkastuksesta on vierähtänyt jo 13 vuotta. On upea mahdollisuus, että pääsemme yhdessä tarkastelemaan seurakunnan elämää ja toimintaa. Saamme uusia eväitä jatkaa matkaa. Tämä on koko seurakunnan suuri juhla, ja olemme siitä tosi kiitollisia. Piispantarkastus sattuu sopivasti juhlavalle Marian ilmestyspäivälle, jota vietetään keskellä paastonaikaa, Utajärven kirkkoherra Heikki Nissinen sanoo.

Utajärven piispantarkastuksen avoimia tilaisuuksia voi myös seurata striimattuna sekä kuunnella seurakunnan kirkkoradiossa. Perjantaina sekä avaustilaisuus että virsilauluilta striimataan seurakunnan YouTube- ja Facebook-kanavilla kuten myös sunnuntain messu.

Piispantarkastus osuu tilanteeseen, jossa Oulujokilaakson seurakuntien Muhoksen, Vaalan ja Utajärven yhteistyön vahvistamisesta käydään keskusteluja. Piispantarkastus on Jukka Keskitalolle samalla ensimmäinen Oulujokilaakson seurakunnissa.

Piispantarkastus on satoja vuosia vanha kirkollinen tapa, jonka mukaan piispa vierailee säännöllisin väliajoin hiippakuntansa seurakunnissa. Tarkastus osuu seurakunnan kohdalle noin kerran reilussa vuosikymmenessä. Utajärven edellinen tarkastus oli vuonna 2010. Piispantarkastus on kokonaisuudessaan noin vuoden mittainen prosessi, vaikka varsinainen piispan vierailu seurakunnassa järjestetään muutaman päivän aikana. Uudistunut piispantarkastusprosessi keskittyy tulevaisuuden näkymiin.

Piispantarkastuksen eri tilaisuuksissa otetaan huomioon viranomaisten ohjeet terveysturvallisuudesta.

2023-03-16 14:35:08.0