Sanajumalanpalvelus kirkossa

3. paastonajan sunnuntai

Osallistu paikan päällä tai verkossa

Tapahtuma toistetaan ulkoisessa palvelussa

Tapahtuma tallennetaan

3. paastonajan sunnuntai (Oculi)

JEESUS, PAHAN VALLAN VOITTAJA

Nimitys oculi (= minun silmäni) on saatu päivän antifonin alusta (Ps. 25:15).

Kertomukset pahojen henkien ulosajamisesta liittyvät erityisesti kolmanteen paastonajan sunnuntaihin. Pääsiäistä edeltävä aika oli vanhalla ajalla kasteelle valmistautumisen aikaa. Kastetoimitukseen taas sisältyi useita eksorsismeja eli pahan hengen ulosajamisia. Aihepiiriltään tämä sunnuntai liittyy ensimmäiseen paastonajan sunnuntaihin. Se panee ihmisen miettimään, kenen puolella hän on. (Kirkkokäsikirjasta)

Toimittaa Pekka Kyllönen. Kanttorina Anna-Mari Tuovinen. Musiikkiavustajana Sirkka Kangaspuoskari, trumpetti. Lukukappaleiden lukijana Anita Perttunen. Yhteisessä esirukouksessa avustaa Sirkka Leinonen. Suntiona ja kuvaajana Antti Nissinen.

Virret: 273, synnintunnustus 703, 316, 438, 923:1-, 324:5-6.

Muu musiikki: säv. J. S. Bach: Sinfonia ur Kyrkokantat nr 156 (Ich steh' mit einem Fuss im Grabe), esirukouksen yhteydessä taizé-laulu Nostamme silmämme,
säv. Henry Purcell: Rondeau from 'Abdelazer'.

Kolehti seurakuntatyön tukemiseen turkinkielisen vähemmistön parissa Bulgariassa Suomen Ev.lut. Kansanlähetyksen kautta. Kolehtiin voi osallistua myös Utajärven seurakunnan kolehtitilin FI45 5490 0710 0024 09 OKOYFIHH kautta. Viestikenttään on hyvä lisätä "kolehti 20.3.2022".