Laskiaissunnuntain sanajumalanpalvelus sekä talouspäällikkö Kaisu Bäckmanin tehtävään siunaaminen kirkossa

su 27.2. klo 10.00
Laskiaissunnuntai

Kirkko

Laskiaissunnuntai (Esto mihi)

JUMALAN RAKKAUDEN UHRITIE

Sunnuntain suomenkielinen nimi tulee paastoon laskeutumisesta. Pian alkaa yksinkertaisten elämäntapojen, itsekieltäymyksen aika. Sunnuntain latinankielinen nimi esto mihi (= ole minulle) on puolestaan saatu päivän vanhan antifonin alkusanoista (Ps. 31:3).

Jeesuksen julkinen toiminta saavuttaa käännekohtansa. Vaellus Jerusalemiin, kohti kärsimystä ja kuolemaa, alkaa. Mutta juuri tällä tiellä Ihmisen Poika kirkastetaan. Jumalallinen rakkaus voittaa antaessaan itsensä alttiiksi kuolemaan asti. Tarvitsemme silmiemme avautumista, jotta näkisimme, miten Jeesus kärsii meidän puolestamme ja koko maailman puolesta. Vapahtaja kysyy myös meiltä itsemme alttiiksi antamista Jeesuksen seuraamisessa. (Kirkkokäsikirjasta)

Toimittaa Heikki Nissinen. Kanttorina Anna-Mari Tuovinen. Musiikkiavustajana Satu Lotvonen, laulu. Lukukappaleiden lukijoina Ulla-Maija Moilanen ja Anja Pinoniemi. Suntiona ja kuvaajana Antti Nissinen.

Jumalanpalveluksen yhteydessä talouspäällikkö Kaisu Bäckmanin tehtävään siunaaminen, jossa avustavat kirkkovaltuuston puheenjohtaja Mauno Moilanen ja kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Anja Pinoniemi.

Virret: 54, synnintunnustus 708, 301:1-4, 443:1-, 332:3-4.

Muu musiikki: säv. Thomas J. Williams, sov. Matti Heroja, san. Anna-Mari Kaskinen: Mittaamaton rakkaus Herran, säv. Mari Järvelä, san. Raamatusta 1. Kor. 13: 1-3, säv. Dietrich Buxtehude, suom. san. Ilta Koskimies: Jesu, ich bin blind von Sinnen (Jeesus, salli luokses tulla).

Kolehti Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastolle, katastrofirahaston ylläpitämiseksi. Kolehtiin voi osallistua myös Utajärven seurakunnan kolehtitilin FI45 5490 0710 0024 09 OKOYFIHH kautta. Viestikenttään on hyvä lisätä "kolehti 27.2.2022".

Välittömästi jumalanpalveluksen jälkeen on lyhyt juhlahetki, jossa toivotetaan Kaisu tervetulleeksi työyhteisöön. Juhlahetkessä puheenvuoron käyttävät kirkkovaltuuston puheenjohtaja Mauno Moilanen ja kirkkoherra Heikki Nissinen. Satu Lotvonen laulaa Oskar Merikannon säveltämän ja Eino Leinon kirjoittaman laulun Oi kiitos, sa Luojani armollinen.

Myös jumalanpalveluksen jälkeinen juhlahetki lähetetään Kirkkoradion sekä YouTube- ja Facebook- kanavien kautta. Päätteeksi kirkkokahvit kirkossa.

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä