UTAJÄRVEN KIRKON KELLONSOITTOJÄRJESTELMÄ ON UUSITTU

kirkonkello.jpg

Muutaman viikon tauon jälkeen Utajärven kirkonkello soi taas entiseen malliin. Tosin soittoääni on hivenen muuttunut. Vanha ja jo vuosikymmeniä käytössä ollut soittojärjestelmä lakkasi toimimasta ja tilalle jouduttiin hankkimaan uusi laitteisto. Enää ei tarvita erillistä soittovaijeria, sillä kelloon on asennettu erikoismagneettivasara. Sakastissa on uusi soitonohjausyksikkö. Nykytekniikka mahdollistaa, että kelloa voidaan soittaa myös etäohjauksella.

Kirkonkelloilla on monia tehtäviä. Niillä voidaan ilmaista niin iloa kuin suruakin. Ne soivat ennen kaikkea Herran kunniaksi, kuten kotikirkkomme kellossa oleva teksti muistuttaa.

Sunnuntaikelloja soitetaan ennen jumalanpalveluksen alkamista ja sen päätyttyä. Kotikirkon kellot kutsuvat yhteiseen jumalanpalvelukseen. Jokainen on sydämellisesti tervetullut!

Kuudelta lauantai-iltaisin soitetaan ehtookelloja. Soitto muistuttaa pyhän eli sunnuntain alkamisesta ja kutsuu Herran päivän viettoon.

Seurakuntalaisen kuoltua soitetaan poisnukkuneen muistolle sanomakelloja ilmoittaen samalla vainajan ikä. Kellot osaltaan kehottavat rukoukseen ja edesmenneiden läheisten muistamiseen.

Saattokelloja puolestaan soitetaan hautajaisissa, kun vainajaa lähdetään viemään kirkosta hautausmaalle.

Kellot soivat myös avioliitoon vihkimisen päätyttyä.

”Pyhäaamun rauha hiljaa huokuilee, häly mainen viihtyy, taisto raukenee. Kuule, juhlakellot kaukaa kuminoi! Temppelihin Herran kutsu siellä soi!”

”Soi iltakellot vuorotellen meille, se järjestys on suuren Mestarimme. Vaan lepopäivä kirkas seesteinen, on Herran kansan juhlaa ikuisesti.”

2023-06-01 16:27:51.0