Messu kirkossa

5,. paastonajan sunnuntai

Osallistu paikan päällä tai verkossa

Tapahtuma toistetaan ulkoisessa palvelussa

5. paastonajan sunnuntai (Judica)

KÄRSIMYKSEN SUNNUNTAI

Nimitys judica (= hanki minulle oikeutta) on päivän antifonin alusta (Ps. 43:1).

Tästä sunnuntaista alkaa hiljaisen viikon loppuun ulottuva ns. syvä paastonaika. Siksi päivää on sanottu kärsimyksen sunnuntaiksi (dominica passionis). Jeesuksen aikalaiset eivät ymmärtäneet hänen olemustaan ja tehtäväänsä, mutta "kivestä, jonka rakentajat hylkäsivät", oli tuleva kivi, jolle Jumalan seurakunta rakentuu. Jeesus on uuden liiton välittäjä. Hän on kuollut kootakseen yhteen kaikki hajallaan olevat Jumalan lapset. (Kirkkokäsikirjasta)

Toimittaa Heikki Nissinen. Kanttorina Anna-Mari Tuovinen. Musiikkiavustajana Satu Grip, laulu. Lukukappaleiden lukijoina Ahti Moilanen ja Helmi Leinonen. Suntiona Raimo Honkanen.

Vietämme samalla urheiluväen kirkkopyhää.

Virret: 275, synnintunnustus 701, 80, 301:1-, 226.

Muu musiikki: säv. Petri Laaksonen, sov. Juha Vintturi, san. Anna-Mari Kaskinen: Lähelle ihmistä,
esirukouksen yhteydessä Jaakko Löytyn säveltämä ja sanoittama Tuuli työntää kulkijaa- laulusta 5. säk. "Oikeutta kaipaamme tänne maailmaamme..."
säv. Pekka Simojoki, san. Anna-Mari Kaskinen: Hän ohitse ei kulje,
säv. Jaakko Löytty, san. Anna-Mari Kaskinen: Anna sydän avara

Kolehti seurakunnan nuorten kummikohteeseen Mwanzassa Tansaniassa. Kolehtiin voi osallistua myös Utajärven seurakunnan kolehtitilin FI45 5490 0710 0024 09 OKOYFIHH kautta. Viestikenttään on hyvä lisätä "kolehti 3.4.2022".