Messu kirkossa

Tuomiosunnuntai

Tuomiosunnuntai (Kristuksen kuninkuuden sunnuntai)

KRISTUS, KAIKKEUDEN HERRA

Kirkkovuoden viimeisen sunnuntain nimi vaihtelee eri kirkoissa. Joissain kirkoissa puhutaan vain viimeisestä sunnuntaista ilman lisämääreitä. Suomessa otettiin vuoden 1958 evankeliumikirjaan Ruotsin esikuvan mukaisesti nimitys tuomiosunnuntai. Tästä päivästä käytetään myös nimitystä Kristuksen kuninkuuden sunnuntai. Nämä kaksi erilaista aihetta muodostavat kuitenkin kokonaisuuden: kirkkotaiteessakin Kristus viimeisen tuomion toteuttajana on kuvattu maailmankaikkeuden valtiaaksi (Khristos Pantokrator).

Päivän evankeliumitekstin mukaan Kristus tulee aikojen lopulla "kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa ja istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle" (Matt. 25:31). Näin kirkkovuoden viimeinen sunnuntai liittyy samalla seuraavaan sunnuntaihin, adventtiin. Kirkkovuoden alussa ja lopussa - tai lopussa ja alussa - kuuluu sama viesti: Jumala lähestyy meitä Kristuksessa ja asettaa meidät kasvojensa eteen. Ihminen on vastuussa teoistaan ja tekemättä jättämisistään. Viimeisessä tuomiossa Jumalan vanhurskaus toteutuu lopullisesti. (Kirkkokäsikirjasta)

Toimittaa Heikki Nissinen. Kanttorina Terhi Laitinen. Riikka Vuorijärvi, laulu. Avustaa Heidi Laitinen. Suntiona ja kuvaajana Raimo Honkanen. Vietämme samalla omaishoitajien kirkkopyhää.

Virret: 160, synnintunnustus 707, 132, 162, 525:1-, 228, 442, 310:8.

Kolehti Oulujokilaakson Omaishoitajien toiminnan tukemiseen. Kolehtiin voi osallistua myös Utajärven seurakunnan kolehtitilin FI45 5490 0710 0024 09 OKOYFIHH kautta. Viestikenttään on hyvä lisätä "kolehti 21.11.2021". Messun jälkeen kirkkokahvi ja päivätilaisuus srk-talolla.