3. adventtisunnuntain sanajumalanpalvelus kirkossa ilman läsnäolevaa seurakuntaa

3. adventtisunnuntai

3. adventtisunnuntai

TEHKÄÄ TIE KUNINKAALLE

Päivän raamatullinen keskushenkilö on Johannes Kastaja. Hänen kehotuksensa katumukseen ja parannukseen koskee myös meitä. Johannes viittaa Jumalan Karitsaan, joka kantaa koko maailman synnin. Saamme tunnustaa syntimme luottaen Kristuksessa annettuun pelastukseen. Tämä on pääasia jouluun valmistautumisessa - joulupaastossa.

Johannes oli merkki siitä, että profeettojen ennustukset olivat täyttymässä: Vapahtaja oli pian tuleva. Kristuksen toiminnassa toteutuivat pelastuksen ajan merkit, ja samoin hän tulee yhä uudelleen sanassa ja sakramenteissa seurakuntansa keskelle pelastuksen lahjat mukanaan. Tähän hänen "hengelliseen tulemiseensa" viittaa latinankielinen nimitys adventus spiritualis et sanctificationis. (Kirkkokäsikirjasta)

Jumalanpalveluksessa paikalla ovat vain jumalanpalveluksen toimittajat. Sanajumalanpalveluksen toimittaa Heikki Nissinen. Kanttorina Anna-Mari Tuovinen. Yksinlaulua Heikki Ämmänpää. Lukukappaleiden lukijana Marjatta Rissanen. Suntiona Antti Nissinen. Virret: 7, 13:1-3, synnintunnustus 707, 9:1,3,5, 12, 324:5-6, 266. Yksinlaulut: Oi, katso Jumalan Karitsaa, Jumalan luona kaikuu, Oi saavu jo, Immanuel.