Sanajumalanpalvelus kirkossa

su 31.3. kello 18.00

Kirkko

4. paastonajan sunnuntai

ELÄMÄN LEIPÄ

Vanhan antifonitekstin alkusanasta (Jes. 66: 10) saatu nimitys laetare (= iloitkaa) ilmaisee, että tämä sunnuntai on eräänlainen levähdyspaikka, virvoittava keidas paastonajan erämaavaelluksella.
Tätä pyhää on sanottu puolipaastosunnuntaiksi, sillä se sijaitsee keskellä paastonaikaa. Toinen nimitys on leipäsunnuntai, koska päivän tekstit puhuvat viidentuhannen ruokkimisesta ja ihmisten tarvitsemasta hengellisestä ravinnosta. Jeesus itse on elämän leipä. Hän jakaa lahjojaan meille ja opettaa meitä jakamaan omastamme tarvitseville. Sisällöltään tämä sunnuntai sivuaa kiirastorstain aihepiiriä. (Kirkkokäsikirjasta)

Huom! aika. Toimittaa Heikki Nissinen. Kanttorina Anna-Mari Tuovinen. Virret: 475:1-2, synnintunnustus 713, 475:3-4, 59, 330:1-, 324:5-6, 462. Muu musiikki: Panis Angelicus (Leivästä enkelten): Jouko Isoniemi, laulu. Kolehti Herättäjä-Yhdistyksen kansainväliseen työhön käytettäväksi Senegalissa kirkon rakentamiseen Fatickissa ja syrjäytymisvaarassa olevien ihmisryhmien voimauttamiseen Herättäjä-Yhdistyksen kautta.


Katso myös

su 26.5. klo 13.00

Muu kuin seurakunnan tila

Sanajumalanpalvelus Torimakasiinilla

Huom! paikka ja aika.

5. sunnuntai pääsiäisestä (Rukoussunnuntai, Rogate)

SYDÄMEN PUHETTA JUMALAN KANSSA

Rogate (= anokaa, rukoilkaa) poikkeaa muiden pääsiäisen jälkeisten sunnuntaiden latinalaisista nimityksistä sikäli, ettei sitä ole saatu päivän antifonista vaan rukouskulkueista, joita Roomassa järjestettiin 300-luvulta alkaen. Ne korvasivat keväisin pelloille suuntautuneet pakanalliset kulkueet. 400-luvun lopulta lähtien kirkolliset rukouskulkueet sijoittuivat rukoussunnuntain ja helatorstain välisiin arkipäiviin, mistä johtuu niiden myöhempi nimi käyntipäivät (ruotsin gångdagar).

Rukoussunnuntain tekstit puhuvat siitä, mitä rukoileminen on ja mitä lupauksia siihen sisältyy. Teksteissä kerrotaan myös Kristuksesta suurena esirukoilijana ja rukoilemisen opettajana. (Kirkkokäsikirjasta)
to 30.5. klo 10.00

Kirkko

Helatorstain messu

Helatorstai

KOROTETTU HERRA

Helatorstain eli Kristuksen taivaaseenastumisen päivän aihe ja ajankohta, 40 päivää pääsiäisestä, on saatu Apostolien teoista (Ap. t. 1: 6-14).

Kristus korotettiin taivaisiin. Hän on astunut taivaalliselle valtaistuimelle ja istuu nyt Jumalan oikealla puolella. Hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta. Me emme voi saada yhteyttä Kristukseen inhimillisten aistiemme välityksellä, mutta silti hän on Pyhän Henkensä kautta sanassa ja sakramenteissa läsnä seurakuntansa keskellä. Hänen seuraajiensa tehtävä on viedä sanoma korotetusta Herrasta koko maailmaan. (Kirkkokäsikirjasta)
pe 31.5. klo 9.00

Kirkko

Yläkoulun ja lukion kevätkirkko

Yläkoulun ja lukion kevätkirkko