Messu kirkossa

su 17.3. kello 10.00

Messu kirkossa Kirkko

2. paastonajan sunnuntai (Reminiscere)

RUKOUS JA USKO

Nimitys reminiscere (= muista minua) tulee päivän antifonista (Ps. 25: 6).Jeesus taisteli pimeyden valtoja vastaan myös parantamalla sairaita ja antamalla synnit anteeksi. Tähän toimintaan liittyivät rukous ja usko. (Kirkkokäsikirjasta)

Toimittaa Heikki Nissinen. Kanttorina Anna-Mari Tuovinen. Virret: 547, synnintunnustus 707, 774 (psalmin yhteydessä), 361, 477:1-, 224, 388. Kolehti kotiseurakunnan diakoniatyöhön. Vietämme samalla Utajärven Eläkeläisten kirkkopyhää. Messun jälkeen kirkkokahvit kirkossa.


Katso myös

to 28.3. klo 10.00

Seurakuntasali

Lasten ja aikuisten kirkkohetki srk-talolla

Kirkkohetken jälkeen perhekerho kerhotilassa.
su 31.3. klo 18.00

Kirkko

Sanajumalanpalvelus kirkossa

4. paastonajan sunnuntai

ELÄMÄN LEIPÄ

Vanhan antifonitekstin alkusanasta (Jes. 66: 10) saatu nimitys laetare (= iloitkaa) ilmaisee, että tämä sunnuntai on eräänlainen levähdyspaikka, virvoittava keidas paastonajan erämaavaelluksella.
Tätä pyhää on sanottu puolipaastosunnuntaiksi, sillä se sijaitsee keskellä paastonaikaa. Toinen nimitys on leipäsunnuntai, koska päivän tekstit puhuvat viidentuhannen ruokkimisesta ja ihmisten tarvitsemasta hengellisestä ravinnosta. Jeesus itse on elämän leipä. Hän jakaa lahjojaan meille ja opettaa meitä jakamaan omastamme tarvitseville. Sisällöltään tämä sunnuntai sivuaa kiirastorstain aihepiiriä. (Kirkkokäsikirjasta)
su 7.4. klo 10.00

Kirkko

Messu kirkossa

5. paastonajan sunnuntai (Judica)

KÄRSIMYKSEN SUNNUNTAI

Nimitys judica (= hanki minulle oikeutta) on päivän antifonin alusta (Ps. 43: 1).

Tästä sunnuntaista alkaa hiljaisen viikon loppuun ulottuva ns. syvä paastonaika. Siksi päivää on sanottu kärsimyksen sunnuntaiksi (dominica passionis). Jeesuksen aikalaiset eivät ymmärtäneet hänen olemustaan ja tehtäväänsä, mutta "kivestä, jonka rakentajat hylkäsivät", oli tuleva kivi, jolle Jumalan seurakunta rakentuu. Jeesus on uuden liiton välittäjä. Hän on kuollut kootakseen yhteen kaikki hajallaan olevat Jumalan lapset. (Kirkkokäsikirjasta)