Kynttilänpäivän messu kirkossa

su 3.2. kello 10.00

Kynttilänpäivän messu kirkossa Kirkko

Kynttilänpäivä

KRISTUS, JUMALAN KIRKKAUDEN SÄTEILY

Nimitys kynttilänpäivä juontaa siitä keskiaikaisesta tavasta, että tänä sunnuntaina vihittiin vuoden aikana kirkossa käytettävät kynttilät. Juhlan raamatullisena aiheena on Jeesus-lapsen tuominen temppeliin ja jumalallinen kirkkaus, joka hänessä tuli maailmaan ja ilmestyi meille. Siunatessaan lasta ja hänen vanhempiaan vanha Simeon ylistää Jumalaa pelastuksesta, jonka hän on valmistanut kaikille kansoille, ja valosta, jonka hän on antanut loistaa kansalleen Israelille. (Kirkkokäsikirjasta)

Kynttilänpäivän messu kirkossa klo 10. Toimittaa Markku Korpela. Kanttorina Anna-Mari Tuovinen. Kirkkokuoro. Avustajana Heidi Laitinen. Vietämme samalla Yhteisvastuukeräyksen avausta. Virret 48:1-5, synnintunnustus 704, 726, 49, 963:1-, 923. Kuoron laulut: Kynttilänpäivän rauha, esirukouksen yhteydessä Sanasi on lamppu, Simeonin kiitoslaulu, Nyt kohti taivasta katselen. Kolehti Yhteisvastuukeräykselle. Messun jälkeen Yhteisvastuulounas srk-talolla sekä tietoa tämän vuoden keräyksestä. Rippikoululaiset suorittavat listakeräystä kirkonkylän alueella iltapäivällä.


Katso myös

su 21.4. klo 10.00 -11.15

Kirkko

Pääsiäispäivän messu kirkossa

Pääsiäispäivä

KRISTUS ON YLÖSNOUSSUT!

Pääsiäispäivänä riemu kaikuu seurakunnassa: Kristus on ylösnoussut! Pääsiäisen sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta. Enkelin viesti saavuttaa tyhjän haudan edessä seisovat opetuslapset. Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta, jotka ovat kuolleet. Hän on voittanut kuoleman, synnin ja kadotuksen vallan. Ylösnousemus vahvistaa, että Jeesus on Jumalan Poika. (Kirkkokäsikirjasta)
ma 22.4. klo 10.00

Kirkko

2. pääsiäispäivän messu kirkossa

2. pääsiäispäivä

YLÖSNOUSSEEN KOHTAAMINEN

Toisena pääsiäispäivänä muistetaan ylösnousseen Jeesuksen ilmestymistä opetuslapsille ja muutamille naisille. Ilmestykset vakuuttivat heidät hänen kuolleista nousemisestaan ja jatkuvasta läsnäolostaan. Seurakunta elää Ylösnousseen seurassa. (Kirkkokäsikirjasta)
su 28.4. klo 10.00

Kirkko

Sanajumalanpalvelus

1. sunnuntai pääsiäisestä

YLÖSNOUSSEEN TODISTAJIA

Päivän latinalainen nimi quasi modo geniti (= niin kuin vastasyntyneet) on päivän antifonin (1. Piet. 2: 2) alkusanoista ja viittaa pääsiäisenä kastettuihin. Kun pääsiäisen jälkeisen viikon vietto ajan mittaan rajoittui pääsiäisen jälkeiseen sunnuntaihin, myös kasteeseen liittyvä velvoitus elää "uutena ihmisenä" tuli jumalanpalveluksessa esille erityisesti silloin.

Kasteen ja tämän sunnuntain yhteys ilmenee myös päivän toisessa latinalaisessa nimessä dominica in albis (= valkoisten vaatteiden sunnuntai, alkuaan pitempi muoto dominica in albis depositis (= pois riisuttujen valkoisten vaatteiden sunnuntai). Kannettuaan koko "valkoisen viikon" kasteessa saamaansa valkoista vaatetta kastetut pukeutuivat nyt jälleen tavalliseen arkiasuun. Heidän tehtävänsä oli tästä lähtien todistaa jokapäiväisessä elämässään ylösnousseesta Vapahtajasta ja hänessä täyttyneestä Jumalan lupauksesta. Tämä lupaus pysyy lujana silloinkin, kun ihminen heikkoudessaan epäilee sitä.

Päivän raamatuntekstit kertovat siitä, että ylösnoussut Jeesus ilmestyi epäileville opetuslapsilleen ja vakuutti heidät ylösnousemuksestaan. Ilo valtasi opetuslapset, kun he kohtasivat Jeesuksen elävänä. (Kirkkokäsikirjasta)