Hiljaisen viikon iltajumalanpalvelus Niskankylän kappelissa

ke 28.3. kello 18.00

Hiljaisen viikon iltajumalanpalvelus Niskankylän kappelissa Niskan kappeli

Hiljaisen viikon keskiviikon aiheena on Jeesuksen tuomitseminen.

Palmusunnuntaina alkavan hiljaisen viikon jumalanpalveluksissa Kristuksen kärsimyshistoriaa voidaan seurata eri tavoin. Yksi tapa on lukea kärsimyshistoria kokonaisuudessaan, maanantaina Matteuksen, tiistaina Markuksen, keskiviikkona Luukkaan ja perjantaina Johanneksen evankeliumin mukaan.

Toinen mahdollisuus on käyttää hiljaisen viikon arkipäivien tekstiaineistoa.

Voidaan myös lukea perinteisiä ahtitekstejä. Keskiviikon teksteihin kuuluvat hänen tuomitsemisensa ja viemisensä Golgatalle (neljäs ahti).

Kristuksen kärsimyshistoriaa voidaan seurata myös perinteisen Ristin tien rukoushetkien avulla. Ristin tie koostuu useista pysähdyspaikoista (asemista), jotka ulottuvat Jeesuksen tuomitsemisesta hänen hautaamiseensa. Eri pysähdyspaikkoja voidaan myös yhdistellä.

Tervetuloa!


Katso myös

to 28.3. klo 10.00

Seurakuntasali

Lasten ja aikuisten kirkkohetki srk-talolla

Kirkkohetken jälkeen perhekerho kerhotilassa.
su 31.3. klo 18.00

Kirkko

Sanajumalanpalvelus kirkossa

4. paastonajan sunnuntai

ELÄMÄN LEIPÄ

Vanhan antifonitekstin alkusanasta (Jes. 66: 10) saatu nimitys laetare (= iloitkaa) ilmaisee, että tämä sunnuntai on eräänlainen levähdyspaikka, virvoittava keidas paastonajan erämaavaelluksella.
Tätä pyhää on sanottu puolipaastosunnuntaiksi, sillä se sijaitsee keskellä paastonaikaa. Toinen nimitys on leipäsunnuntai, koska päivän tekstit puhuvat viidentuhannen ruokkimisesta ja ihmisten tarvitsemasta hengellisestä ravinnosta. Jeesus itse on elämän leipä. Hän jakaa lahjojaan meille ja opettaa meitä jakamaan omastamme tarvitseville. Sisällöltään tämä sunnuntai sivuaa kiirastorstain aihepiiriä. (Kirkkokäsikirjasta)
su 7.4. klo 10.00

Kirkko

Messu kirkossa

5. paastonajan sunnuntai (Judica)

KÄRSIMYKSEN SUNNUNTAI

Nimitys judica (= hanki minulle oikeutta) on päivän antifonin alusta (Ps. 43: 1).

Tästä sunnuntaista alkaa hiljaisen viikon loppuun ulottuva ns. syvä paastonaika. Siksi päivää on sanottu kärsimyksen sunnuntaiksi (dominica passionis). Jeesuksen aikalaiset eivät ymmärtäneet hänen olemustaan ja tehtäväänsä, mutta "kivestä, jonka rakentajat hylkäsivät", oli tuleva kivi, jolle Jumalan seurakunta rakentuu. Jeesus on uuden liiton välittäjä. Hän on kuollut kootakseen yhteen kaikki hajallaan olevat Jumalan lapset. (Kirkkokäsikirjasta)