UTAJÄRVEN SEURAKUNNAN TOIMINTA MUUTTUVASSA RAJOITUSTILANTEESSA 1.6.2020 ALKAEN

Utajärven kirkko

Jumalanpalvelukset

Piispojen ohjeiden mukaisesti jumalanpalveluksiin voi 1.6.2020 alkaen osallistua yli 50 henkeä edellyttäen, että niissä noudatetaan viranomaisohjeita tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä. Henkilömäärä suhteutetaan aina 1–2 metrin turvavälein tilaan sopivaksi. Tämä ei koske saman perheen jäseniä.

Utajärven kirkossa on käytössä joka toinen penkkirivi. Näin ollen kirkossa enimmäisosallistujamäärä on 70 henkeä. Kirkon eteiseen asetetaan seurakuntalaisille tarkoitettu käsien desinfiointipiste. Suosittelemme oman virsikirjan ottamista mukaan kirkkoon tai digitaalisen virsikirjan käyttämistä kännykän avulla.

Jumalanpalvelukset lähetetään internetissä kotisivujen kautta Kirkkoradion välityksellä osoitteessa www.utajarvenseurakunta.fi sekä toistaiseksi myös Utajärven seurakunnan Facebook-sivujen ja Youtube-linkin kautta.

On huomioitava, että seurakunnan julkisiin tilaisuuksiin tullaan vain terveenä. Esimerkiksi ylähengitystieoireista kärsivien on syytä pidättäytyä tulemasta kirkkoon. Riskiryhmiin kuuluvat käyttävät omaa harkintaa.

Ehtoolliselle osallistuminen

Ehtoolliselle osallistuvia pyydetään tulemaan kirkon alttarille niin, että tungosta ja sumppuuntumista ei synny. Alttarille tulee kerrallaan vain yksi pöydällinen. Alttarikaiteelle merkitään sopivalla tavalla polvistumispaikat siten, että ehtoollisvieraiden välillä on vähintään 1 metrin turvaväli. Ehtoollisleipä jaetaan ehtoollisvieraan kämmenelle. Ehtoollisviini jaetaan maljasta yksityispikariin tavanomaiseen tapaan. Pikarit asetetaan kuoriin apupöydälle siten, että ehtoollisvieras itse ottaa pikarin ehtoollispöytään tullessaan ja palauttaa sen ehtoollisen nauttimisen jälkeen käytettyjen pikarien koriin.

Kirkolliset toimitukset

Kirkkotilassa ja muissa seurakunnan tiloissa toteutettaviin kirkollisiin toimituksiin voi 1.6.2020 alkaen osallistua samoin kuin jumalanpalveluksissa yli 50 henkeä edellyttäen, että niissä noudatetaan viranomaisohjeita tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä.

Utajärven kirkossa enimmäisosallistujamäärä on 70 henkeä, Niskan kappelissa 40 henkeä ja Juorkunan sekä Sanginkylän kappeleissa 20 henkeä. Suosittelemme oman virsikirjan ottamista mukaan toimitukseen tai digitaalisen virsikirjan käyttämistä kännykän avulla. Kirkon eteiseen ja kappelien edustalle asetetaan seurakuntalaisille tarkoitettu käsien desinfiointipiste. Kirkossa pidettävät kirkolliset toimitukset voidaan asianomaisten pyynnöstä lähettää Kirkkoradion välityksellä.

Toimituksen jälkeen perheen järjestämä kaste- tai hääjuhla tai muistotilaisuus on yksityistilaisuus. Vastuu yksityisen tilaisuuden toteutuksesta on sen järjestäjällä. Valtioneuvoston linjauksen mukaan niitä koskee 50 hengen enimmäisosallistujamäärä 1-2 metrin turvavälejä noudattaen, samoin kodeissa tai muissa yksityistiloissa toteutettavia kirkollisia toimituksia. Utajärven seurakuntatalon seurakuntasalissa enimmäisosallistujamäärä on 40.

Kirkkoherranvirasto

Kirkkoherranvirasto on avoinna ma, ti ja to klo 9-12. Suosittelemme asioimista puhelimitse p. 0400 322 252. Kirkkoherran tavoittaa parhaiten numerosta 040 5445 132. Kaikki virkatodistukset ja sukuselvitykset tilataan Oulun aluekeskusrekisteristä puh. 08 316 1303 tai sähköisesti seurakunnan kotisivuilta löytyvän linkin kautta.

Yhteydenotto

Seurakunnan työntekijöihin voi ottaa yhteyttä puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Tiedot löytyvät mm. seurakunnan kotisivuilta. Myös Kirkon Keskusteluapu tarjoaa sielunhoidollista apua ja tukea. Palveleva puhelin on avoinna joka ilta klo 18-24 numerossa 0400 22 11 80 ja Palveleva chat ma-pe klo 12-20 osoitteessa www.kirkonkeskusteluapua.fi

Ruoka-avun tarvitsijoita pyydetään ottamaan yhteyttä diakonissaan p. 040 5445 206 tai heidi.laitinen@evl.fi tai kirkkoherranvirastoon.

Heikki Nissinen, kirkkoherra

2020-05-28 21:56:00.0