Sanajumalanpalvelus Torimakasiinilla

su 26.5. klo 13.00

Muu kuin seurakunnan tila

Huom! paikka ja aika.

5. sunnuntai pääsiäisestä (Rukoussunnuntai, Rogate)

SYDÄMEN PUHETTA JUMALAN KANSSA

Rogate (= anokaa, rukoilkaa) poikkeaa muiden pääsiäisen jälkeisten sunnuntaiden latinalaisista nimityksistä sikäli, ettei sitä ole saatu päivän antifonista vaan rukouskulkueista, joita Roomassa järjestettiin 300-luvulta alkaen. Ne korvasivat keväisin pelloille suuntautuneet pakanalliset kulkueet. 400-luvun lopulta lähtien kirkolliset rukouskulkueet sijoittuivat rukoussunnuntain ja helatorstain välisiin arkipäiviin, mistä johtuu niiden myöhempi nimi käyntipäivät (ruotsin gångdagar).

Rukoussunnuntain tekstit puhuvat siitä, mitä rukoileminen on ja mitä lupauksia siihen sisältyy. Teksteissä kerrotaan myös Kristuksesta suurena esirukoilijana ja rukoilemisen opettajana. (Kirkkokäsikirjasta)

Toimittaa Heikki Nissinen. Kanttorina Anna-Mari Tuovinen. Kirkkokuoro. Virret ja yhteislaulut lauletaan Suvilinnun laulut 2019 -vihkosta: virret 571, 967, 501, 932, 462, laulu 17 Oi katsohan lintua oksalla puun. Vietämme samalla Reumayhdistyksen kirkkopyhää. Jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokahvit ja Suvivirren sunnuntain laulutuokio.
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä