Sankarihautausmaa

Kirkkotie 5, 91600 Utajärvi

Parkkialue 50 autolle.

Sankarihautausmaa

Utajärven kirkkopihalla olevalla sankarihautausmaalla on 109 sankarihautaa. Utajärven muille hautausmaille on haudattu kymmenen sankarivainajaa.  Sankarihauta-alueen ja sankaripatsaan on suunnitellut arkkitehti Uki Heikkinen ja sen reliefin on veistänyt akateemikko Oskari Jauhiainen. Patsas paljastettiin sunnuntaina 20.8.1950. Sankaripatsas on pystytetty talvi- ja jatkosodassa kaatuneiden muistolle.

Muistokivi risteineen on vaaleanharmaata graniittia. Hienoksi hakattu teksti hiekkapuhallettuna. Keskikivessä syväreliefinä soturihahmo; lumipukuinen sotilas talviyössä vartiotehtäväänsä suorittamassa. Taustamuuri on valettu betonista ja päällystetty Ylipaakkolan mustalla fylliitillä.

Kivessä on teksti:
Emme itsemme vuoksi taistelleet
emme kunnian tähden kaatuneet
me tahdoimme maatamme puolustaa
kotikontua suojata Suomenmaan
me elämme
kun elää suomi

Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki

Utajärven kirkkopihassa sankaripatsaan vieressä on Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki. Punagraniittisessa muistomerkissä on korkokuvana vanha mies soittamassa kannelta. Muistomerkin päällä on Karjalan vaakuna. Muistomerkki on paljastettu syksyllä 1958. Muistomerkissä on tekstit: ”

"On täällä usein kanteleet pajuissa murheen riippuneet"”

"Karjalaan jääneiden vainajien muistolle pystytti Utajärven Karjalaiset 1958”"