Kirkkotie 5, 91600 Utajärvi

Kirkko on auki jumalanpalvelusten ja tilaisuuksien aikana.

Kirkossa on 300 istumapaikkaa.

Kirkkoon pääsee pyörätuolilla hissin avustuksella.

Alttaritaulu on hankittu kirkkoon vuonna 1949. Sen on maalannut taiteilija Olli Miettinen. Alttaritaulun aiheena on Kristuksen ylösnousemus.

Kirkon urut ovat vuodelta 1981, ja järjestyksessään toiset. Ne ovat sotkamolaisen urkurakentamo Tuomen valmistamat 15-äänikertaiset, mekaaniset urut.

Kirkkotekstiilit on suunnitellut Sirkka Kukkohovi.

Utajärven kirkko on valmistunut vuonna 1762. Se on tyyliltään länsitornillinen tukipilarikirkko. Kirkon suunnittelijaa ei tiedetä. Vuonna 1894 kirkon sisä- ja ulkoasu muutettiin tyyliltään uusgoottilaiseksi. Tämän tyylisenä kirkko oli lähes 80 vuotta. Vuosina 1970-1971 tehdyn peruskorjauksen yhteydessä sisä- ja ulkoasu palautettiin lähelle alkuperäistä asuaan. Kirkon sisä- ja ulkopuolella tehtiin korjaus- ja muutostöitä vuonna 2009. Piispa Samuel Salmi vihki korjatun kirkon uudelleen käyttöön piispantarkastuksen yhteydessä 17.1.2010.

Kirkko sijaitsee Utajärven kuntakeskuksen länsipuolella, valtatie 22:n varrella. Kirkon pihassa on parkkialue n. 60 autolle. Tarvittaessa voi käyttää vieressä sijaitsevan rauhanyhdistyksen parkkialuetta. WC löytyy kirkon huoltorakennuksesta. Kirkon pihasta löytyy sankarihautausmaa, kotiseutumuseo  ja vanha tervavene.

Utajärven kunnan hyvinvointiraitti kulkee kirkon ja kotiseutumuseon ohitse.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
wc wc

la 27.4. klo 12.00

Kansallisen veteraanipäivän juhla kirkossa

Kansallisen veteraanipäivän juhla kirkossa. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Utajärven kunnan kanssa.

Messu kirkossa

4. sunnuntai pääsiäisestä (Cantate)

TAIVAAN KANSALAISENA MAAILMASSA

Kehotus cantate (= laulakaa) sekä sen pohjana oleva psalmi 98 kytkevät tämän pyhän vahvasti pääsiäisajan "iloisten" sunnuntaiden ketjuun. Seurakunta kulkee Voittajan jäljissä totuudessa ja rakkaudessa kohti täydellistä iloa taivaassa. Pyhän Hengen johtamina kristityt saavat jo nyt elää taivaan kansalaisina maailmassa. (Kirkkokäsikirjasta)

Sanajumalanpalvelus kirkossa

5. sunnuntai pääsiäisestä (Rukoussunnuntai, Rogate)

SYDÄMEN PUHETTA JUMALAN KANSSA

Rogate (= anokaa, rukoilkaa) poikkeaa muiden pääsiäisen jälkeisten sunnuntaiden latinalaisista nimityksistä sikäli, ettei sitä ole saatu päivän antifonista vaan rukouskulkueista, joita Roomassa järjestettiin 300-luvulta alkaen. Ne korvasivat keväisin pelloille suuntautuneet pakanalliset kulkueet. 400-luvun lopulta lähtien kirkolliset rukouskulkueet sijoittuivat rukoussunnuntain ja helatorstain välisiin arkipäiviin, mistä johtuu niiden myöhempi nimi käyntipäivät (ruotsin gångdagar).

Rukoussunnuntain tekstit puhuvat siitä, mitä rukoileminen on ja mitä lupauksia siihen sisältyy. Teksteissä kerrotaan myös Kristuksesta suurena esirukoilijana ja rukoilemisen opettajana. (Kirkkokäsikirjasta)
to 9.5. klo 10.00

Helatorstain messu kirkossa

Helatorstai

KOROTETTU HERRA

Helatorstain eli Kristuksen taivaaseenastumisen päivän aihe ja ajankohta, 40 päivää pääsiäisestä, on saatu Apostolien teoista (Ap. t. 1:6-14).

Kristus korotettiin taivaisiin. Hän on astunut taivaalliselle valtaistuimelle ja istuu nyt Jumalan oikealla puolella. Hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta. Me emme voi saada yhteyttä Kristukseen inhimillisten aistiemme välityksellä, mutta silti hän on Pyhän Henkensä kautta sanassa ja sakramenteissa läsnä seurakuntansa keskellä. Hänen seuraajiensa tehtävä on viedä sanoma korotetusta Herrasta koko maailmaan. (Kirkkokäsikirjasta)

Messu kirkossa

6. sunnuntai pääsiäisestä (Exaudi)

PYHÄN HENGEN ODOTUS

Sunnuntain latinalainen nimi exaudi (= kuule, Herra) on päivän antifonin alusta (Ps. 27:7). Seurakunta odottaa rukoillen Pyhän Hengen lahjaa.

Ennen taivaaseenastumistaan Kristus lupasi omilleen Pyhän Hengen ja kehotti heitä odottamaan tämän lupauksen täyttymistä. Kristuksen lupaama Pyhä Henki luo yhteyden taivaaseen astuneen Herran ja opetuslasten (seurakunnan) välille, karkottaa pelon ja tekee kristityt osallisiksi Kristuksesta ja hänen lahjoittamastaan pelastuksesta. Pyhä Henki vakuuttaa kristityille, että he ovat Jumalan lapsia ja saavat Jeesuksen tavoin kutsua Jumalaa nimellä Abba, Isä. (Kirkkokäsikirjasta)